Het verschil tussen VoIP en Hosted Voice
22 oktober 2018

Bellen over internet (VoIP)

Vroeger ging spraak als analoog signaal over de telefoonlijn naar de ontvanger. Met VoIP wordt het signaal omgezet in digitale data en verstuurd via internet. VoIP betekend voluit: Voice over IP. Dus spraak via het internetprotocol.

Met traditioneel bellen betaalde men per minuut. Met VoIP kan dat nog steeds. Ondanks dat er gebeld wordt via dataverbinding houden wij het voor u overzichtelijk en ontvangt u nog steeds een overzicht met gebruikte minuten. Daardoor betaald u precies wat u gebruikt.

Een ander voordeel is dat u geen telefoonlijnen meer nodig heeft. Dus u heeft minder kabels en slechts één netwerk om te onderhouden.

Een eigen telefooncentrale

Een mogelijkheid om over te stappen op VoIP is door het plaatsen van een eigen telefooncentrale. Deze centrale regelt alle telefoniefunctionaliteiten als: wachtrij, voicemail, keuzemenu en onderling bellen.

De voordelen

Lage doorlopende kosten
Een telefooncentrale inpandig heeft het voordeel dat u geen abonnementsvorm hebt. Dus de doorlopende kosten zijn laag.

Veel functionaliteiten
Een eigen telefooncentrale is perfect aan te passen aan uw situatie. Er is meer maatwerk mogelijk dan bij Hosted Voice.

De nadelen

Hogere investering
Een telefooncentrale kopen is een eenmalige investering. Dit is natuurlijk anders als u al een telefooncentrale hebt die geschikt is.

 

Een telefooncentrale in de cloud (Hosted Voice)

Hosted Voice is hetzelfde als een telefooncentrale in de cloud. U heeft dus niet fysiek een apparaat in de meterkast hangen. Alles wordt geregeld via een centrale server van een aanbieder. U betaalt per maand een bedrag. Dit bedrag hangt af van het aantal toestellen wat aangesloten is.

De voordelen

Flexibel en makkelijk schaalbaar
Omdat er verder geen hardware aan te pas komt is op- of terugschalen een makkelijke aanpassing.

Geen eigen hardware
Doordat u geen eigen hardware meer hebt, kan het ook niet kapot gaan. U hoeft niets te updaten en er is geen verder onderhoud nodig. Alles wordt automatisch geregeld.

Bij stroomstoring wordt er doorgeschakeld
Onverhoopt een stroomstoring? Dan is het makkelijk om op afstand het doorschakelen aan te passen zodat u telefoontjes binnenkrijgt op uw mobiel.

Onafhankelijk van uw werklocatie
Hosted voice is niet afhankelijk van locatie. Als u internet heeft kunt u uw telefoon aansluiten en bellen. Verder wordt alles geregeld. Ook de beveiliging.

De nadelen

Maandelijks abonnement
Hosted Voice is een service en moet dus maandelijks betaald worden.

Minder functionaliteiten
Doordat iedereen van dezelfde techniek gebruik maakt, zal het systeem minder op maat gemaakt kunnen worden voor heel specifieke eisen.

 

Conclusie

Welke manier het beste is, is per situatie verschillend.
Wilt u precies weten wat voor u de beste oplossing is? Onze specialisten staan voor u klaar om daarin mee te denken. Onze VoIP oplossingen passen altijd bij uw bedrijf.

Wilt u meer weten over VoIP? Neem dan contact met ons op.

Terug

Op de hoogte blijven? Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief: